Montag, 28. September 2015

Praksisafprøvning 1



Mit emne i denne praksisafprøvning er 

Træer i nærområdet 


Forberedelser:
  • Jeg har købt forskellige bøger omkring træer, der både er til børn og voksne.
  • Jeg har læst omkring de mest almindelig træer i nærområdet som f.eks. eg, bøg, ahorn og kastanje. Derudover har jeg været ude i institutionen nærområde for at se hvilke træer og buske der er.
  • Jeg har skrevet et forældrebrev i det jeg oplyste forældrene om, hvad jeg har planlagt at lave, i de to aktiviteter, med børnene.



Institution:
Institutionen jeg har valgt er en tysk børnehave, hvor jeg har været sammen med førskolebørnene i alderen 5 – 6 år. Gruppen bestod af syv børn, heraf fire piger og tre drenge.



Pakkeliste:
  • Bøger
  1. Haag, H. (2012). Welcher Baum ist das?. Stuttgart: Franckh-Kosmos Verlag-GmbH & Co. KG
  2. Mayer, J., Söhl C. (2009). Welcher Baum ist das?. Stuttgart: Franckh-Kosmos Verlag-GmbH & Co. KG
  3. Kuhn, B. (2015). Bäume + Sträucher. München: Compact Verlag GmbH
  • Kamera
  • Papir
  • Kuglepen
  • Tæppe
  • Indsamlingsgrej (poser og skåle)
  • Avis



Smtte – Model

Samenhæng
Det begynder at blive efterår og bladende. Derfor skal vi ud og se på de forskellige træer i nærområdet.

Mål
Børnene lærer ny fagbegreber omkring træer.
Børn lærer hvilke træer der står i nærområdet.
Børnene kan kende forskel på træerne.

Tegn
Børnene bliver selv opmærksom på andre træer.
Børnene deltager aktivt i projektet.
Børnene begynder at se forskelle.
Børnene stiller spørgsmål.
Børnene bruger de lærte fagbegreber i deres sprogbrug.

Tiltag
Vi ser på de forskellige træer i nærområdet.
Vi leder efter de forskellige træer i bøgerne.
Vi læser om de forskellige træer.

Evaluering
Der dokumenteres med billeder.
Børnene iagttages og observeres løbende.




Forløb


Inden vi startede med at gå ud talte jeg med børnene om hvad vi vil lave idag. Børnene råbte på munden af hinanden hvilke træer de allerede kendte til og hvor de stod. 

Efter vi fik tøj på løb børnene ude for at finde træer vi kunne tale om. 

En af drengende løb afsted til det træ han allerede kendte navnet på.


Da vi alle stod rundt omkring træet stillede jeg følgende spørgsmål:  "Hvordan drikker træer?"

Børnene blev helt forundret over det spørgsmål og begyndte at diskutere over hvordan et træ drikker. Det gav en længer diskussion over det, da børnene først ikke kunne blive enige. 
Nogen mente at træerne drak vand over blad, andre mente over grene. Der var kun en dreng der sagde: "de har rødder, det har jeg set i skoven". Børnene blev enige om at der var rødder i jorden.

Vi gravede sammen et lille ahorn træ op af jorden for at se på rødderne, med børnene. (Legepladsen bliver omstruktureret her til efterår, derfor fik jeg lov til at grave træet op).




Børnene udforskede det lille træ. De så på blade, stammen og rødderne. Nu kunne de godt forstille sig hvordan et træ drak, men de kunne ikke tro at det lille træ engang skulle blive så stort som det der stod ved siden af. 

Børnene lærte følgende fagbegreber:
- Bark 
- Træstamme
- Gren
- Kvist
- Blad 

Lede efter rødder





Børnene blev afledt da en pige fandt nogle svampe mellem buskende.




Børnene talt selv om svampe og drengen der allerede vidste hvordan træerne drak fortalte, at han havde set mange svampe  ude i skoven med hans far. 

Vi prøvede senere da vi var indenfor igen at se efter hvilke svampe det har været, men vi kunne selv med internet ikke helt nøjagtigt bestemme hvilke svampe det har været. 

Efter noget tid samlede jeg børnene igen. Børnene havde nu udforske det lille træ grundigt og skulle nu igang med at udforske de store træer. 





Ved udforskningen af træerne fandt børnene også nogle bænkebider der levede i træet. 








Børnene blev helt fanget af at røre på de forskellige træer, de ejede dem, omfavnede og dansede omkring træerne. Det var meget sjovt at se på hvor optaget de blev af denne opgave.
Derefter var det børnenes opgave at indsamle blade som vi kunne presse og bestemme i praksisafprøvning 2.
Desværre blev vi afbrudt af et skybrud midt i det hele. Det varede omkring 15 minutter inden vi kunne gå i gang igen. Desværre var de 15 minutter også med til at børnene tabte deres koncentration efter de to timers udforskning.

Derfor valgte jeg i afstemning med institutions pædagogen at vi gik ind for at spise og drikke noget. Efter maden pressede vi de samlede blade.








Refleksioner:

1. Børnene havde til sidst svært ved at koncentrere sig omkring træerne og var optaget af leg og mange andre ting. Det har været en lang praksisafprøvning for børnene som de ikke er vant til. Derfor ville jeg nok vælge at gøre forløbet korter næste gang eller dele forløbet op.

2. Desuden vil jeg næste gang være mere opmærksom på at alle børn er med i det vi laver. Da nogle børn ikke altid har været lige så aktivt som de andre. Grunden til det kan være deres forskellige læringsstil. Jeg iagttog at to børn ikke var så interesseret i, at røre ved træerne, de synes til gengæld at se i bøgerne var meget mere spændende. Så jeg må konstatere at nogle børn var mere taktile i deres udforskning hvor andre har været mere visuel i deres læringsstil. 

3. Næste gang ville jeg også tage nogle svampebøger og smådyrs bøger med. Selvom børnene skal lære noget om træer er det også vigtigt de får lov til at udforske tingene der er rundt omkring træerne. Da deres opmærksomhed på smådyr og andre ting i naturen bliver skærpet.



Undersøgelsen af træerne foregik empirisk pga. at vi har været ude i det frie for at undersøge træer og vi to materialer med hjem til vider brug. Børnene har med deres forforståelse omkring træer bygget videre på deres viden idet de har været ude, set og rørt på de forskellig træer.
Børnene har nu gennem assimilation indpasset den nye viden i deres kognitive skema. Børnene har dog også gennem akkomodation ændret på deres træ skema. De fandt nemlig ud af følgende:
  • Der var ikke kun store træer men også små
  • Der var tykke og tynde træer
  • Der var træer med glat bark og med ru bark
  • Der var træer med mange grene og kviste
  • Der var træer med få grene og kviste
  • Der var forskellige blade på træerne
  • Der var frugt på træerne som æbler og blommer
  • Der var frugt på træerne som agern og bog.

Børnene har i fællesskab været med til at udforske, iagttage og lære af hinandens opdagelser. Ifølge det sociokulturelle syn anser man læring ikke som noget der kun kommer fra individet men også danner sig mellem individer. Det betyder at børnene gennem deres samarbejde og deres forskellige forforståelser i fællesskab har dannet ny viden omkring træer.

Litteratur:
Edlev L. T. (2008). Natur og miljø. København: Munksgaard Danmark.

Elfström, I., Wehner-Godée, C., Sterner, L. & Nilsson, B. (2009). Børn og naturvidensskab. København: Akademisk forlag. 



Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen