Freitag, 18. September 2015

Opgave 2 / Aktivitet 1. - 6. / Mine overvejelser og teori






http://www.naturteknikfaget.dk/mellemtrin/natur/kroppen/sanserne/quiz-om-sanserne/


Aktivitet 1. – 6. Sanser

Vi oplever verden gennem vores fem sanser som er smag-, lugt-, føle-, høre-, og syns sansen. Disse sanser giver os informationer om omverdenen, og er med til at give os oplevelser og indtryk. Vores sanser arbejder sammen og skaber dermed helheder for os. (De fem sanser) For at lære bedst skal man helst bruge så mange sanser som muligt. Dermed skal vi ikke kun se det vi skal huske men også lugte, smage, høre og føle det du skal lære. Grunden til at vi skal bruge så mange sanser som muligt er, at vi på den måde har en større forråd af informationer vi kan trække på og det bliver nemmere at huske ting. 

Derfor har jeg valgt at lægge fokus på sanserne i mine 6 aktiviteter jeg har udarbejdet. 

I det følgende vil jeg komme nærmere ind på de fem forskellige sanser.

Smagssansen:
Smagssansen kommer fra vores 10.000 smagsløg som sidder på vores tunge. Smagsløgene kan skelne mellem: salt, surt, sødt, bittert og umami. Smagssansen er tæt knyttet med lugtesansen, som ikke kan arbejde ordentlig når lugtesansen ikke eller kun lidt er til stede. Mange ældre mennesker har ofte problemer med at smage forskelle på tingene. Grunden til et er at lugtesansen i alderen bliver dårligere.

Lugtesansen:
Lugte-, og smagssanserne er begge to kemiske sanser. Det betyder at vi opfanger stoffer der bliver frigivet at tingene. Vi har omkring 1000 forskellige lugtreceptorer og lugte løg. Vi optager lugten på to forskellige måder enten orthonasalt altså gennem næsen eller retronasal gennem munden. Derfor kan ting som f.eks. rødvin lugte på en anden måde i glasset ind i munden. Lugten bliver også forarbejdet i hjernen på to omgange. Lugten bearbejdes først i det primære lugte område som er vores rene lugtindtryk. Derefter følger det sekundære lugt område hvor smags sanserne og lugtesanserne bliver koblet med følesansen og giver en helheds oplevelse af f.eks. smagen af maden eller drikkevarer.

Følesansen:
Følesansen opfattes gennem huden som kan være fra mekanisk påvirkninger som f.eks. strygning, prik, kulde eller varme. Når man spiser måler munden også sansepåvirkningerne. Dette udbygger vores fornemmelse og oplevelse af maden. Når man får noget i munden som f.eks. et salatblad som ikke længere er frisk når man spiser det, vil vores hjerne anse det som for gammel til at spise, selvom smagen er den samme, men følelsen er anderledes.
Ikke kun ved spisningen har følelserne en stor betydning, egentlig starter det allerede ved fødslen hvor man føler nærheden og huden af forældrene. Her dannes de første vigtige relationer som har en stor social betydning. (De lave sanser)

Synssansen:
Inde i øjet sidder der en nethinde med mange følsomme celler. Disse celler sender impulsen op til hjernen når de bliver ramt af lyset. Synsindtrykket bliver således bearbejdet i hjernen. Når man ser dårligt aktiveres de andre sanser som bliver mere udpræget. En blind man hører for det meste bedre end andre, da hans høresans er bedre udviklet. (Christensen: 2014)

Høresansen:
Øret består af 3 dele det ydre-, og det indre øre og mellemøret. Det ydre øre opfanger lyden som så går gennem øregangen til trommehinderne og mellemøret og hvider til det indre øre. Lyde som ikke kommer direkte forfra eller bagfra rammer ørene på forskellige tidspunkter. Hjernen bearbejder denne information hvor for sig. På den måde kan vi lokalisere hvor lyden kommer fra, som f.eks. ude i skoven når vi hører fugle. (Wøldike: 2015)
Man kan dermed sige at vores smag,- føle- og lugtesans kommer i direkte kontakt med det vi sanser. Modsat syn-, og høresansen som ikke kommer direkte i kontakt med det der opleves. I finland har man i 2004 defineret den arkitektoniske skønhed, som beskriver den generelle følelse af velvære. Der fremvises at vores velvære ikke kun er afhængig af det vi ser men også af det vi lugter / dufter eller føler / hører. (De fem sanser)



Kilder:

Internet:
Christensen Ruben (2014). Synsansen. Lokaliseret 14.09.2015 på
http://www.biologifaget.dk/krop/sanser/synssansen/?logintime=1442224449

De fem sanser. Lokaliseret 14.09.2015 på
http://www.unisans.dk/sansezonen/de-fem-sanser/

De lave sanser. Lokaliseret 14.09.2015 på
http://www.unisans.dk/sansezonen/de-fem-sanser/de-lave-sanser/

Wøldike Kirsten (2015). Høresansen. Lokaliseret 14.09.2015 på
http://www.biologifaget.dk/krop/sanser/hoeresansen/





Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen