Aktivitet 5. & 6. Bog omkring træer i biotopen & naturens produkter af saltdej.
Nu har man været ude i biotopen flere gange for at finde observere og
iagttage forskellige ting. Børnene har taget mange ting med hjem til
institutionen, for at kunne viderebehandle det der blev fundet. Dyrene sættes ud igen, men hvad sker der egentlig med bladene der blev fundet? Oftest lander de i skralden. For at bruge de ting til noget mere meningsfuld har jeg valgt at lave to forskellige aktiviteter med de indsamlede produkter.
- En bog hvor jeg vil fokuserer på træer i biotopen. Denne bog kan dog også vidder udvikles med dyr, planter og frugter fra naturen.
- Forme naturens produkter med saltdej.
Smtte –
Model
Aktivitet 1. - 3. er udarbejdet til børn i
alderen 5 - 6 år og dermed førskolebørn. Jeg har valgt denne gruppe af børn, da
de allerede har lært at færdes i naturen og fordi de bedre kan arbejde og lære
af de ting der produceres. Desuden kan børn i den alder bruge bogen sener i skolen
når de skal lære noget nyt om træer. Børn i aldersgruppen 0 - 4 år vil ikke
have den samme udbytte af bogen og saltdej aktiviteten, da børnene i den alder
ikke har de finmotoriske færdighed som børn i førskolealderen. Den finmotoriske
færdighed bruger de til at ælte dejen og skær den ud med kniven, tegne bladene og træerne og indsamle de
forskellige ting.
Sammenhæng
- Der blev indsamlet mange forskellige ting i biotopen som efterfølgende skal bruges til noget mere meningsfyldt end skraldespanden efter der er blevet arbejdet med det i andre aktiviteter.
Mål
- Børnene lære af bogen hvordan træerne ser ud og hvordan de enkelte ting heder på et træ.
- Børnene forbinder saltdej aktiviteten med skovturen og de ting de har fundet i skoven og genkender træerne når de ser bladene de har lavet.
Tegn
- Børnene bruger det vi har produceret i deres hverdag i institutionen.
Tiltag
- Børnene er med til at udvikle deres egen ”børnehave naturbog”.
- Børnene er med til at arbejde med saltdej og laver aftryk af de forskellige ting der blev fundet.
Evaluering
- Der bliver evalueret gennem observationer og personalesamtaler.
Parallelforløb naturbog & saltdej:
Børnene finder mange forskellige ting ude i naturen som f.eks. til
madlavning eller for at bestemme forskellige træer og buske. De ting der er blevet taget med til institutionen bliver efterfølgende ofte smidt
ud, da de ikke skal eller kan bruges til noget mere. For at arbejde videre med
de ting kan man f.eks. lave en naturbog og saltdej udsnit.
Forløb naturbog
Forløbet strækker sig over ca. 1 uge. Grunden til det er at bladene
skal tørres og billederne skal fremkaldes.
Ting der skal
bruges:
- Aviser, lim, lamineringsark, fotoapparat, ting fra naturen, saks, farveblyanter, mappe, indsamlingskasser.
Pædagogens opgaver:
- Forbereder aviser for at presse blade.
- Forberede kopiark med de udvalgte træer på.
- Fremkalde billederne
Forløb
Hver får fem kopiark af de træer der blev fundet. Sammen med børnene
bliver der talt om hvad det er for nogle træer der blev fundet og hvad
forskellene er. Børnene har allerede lært mange af de ting, derfor er det
pædagogens opgave at holde sig lidt i baggrunden for at børnene kan vise hvad
de har lært i naturen.
Efterfølgende farvelægges kopiarkene og de tørrede blade samt
billederne bliver klistret på og lamineret for at gøre dem mere holdbart.
Bladene tørres |
Kopiark med informationer og billeder omkring træet. |
Tørret blad og billeder sættes på kopiarket. |
Arkene lamineres |
Børnene tegne ud fra deres hukommelse træet og bladene som kommer med i bogen. |
Overvejelser:
Der kan arbejdes videre med denne bog idet man laver samme
arbejdsskridt om vinteren, sommeren og efteråret. På den måde har børnene de
vigtigste oplysninger omkring træerne samlet på et sted og kan i institutions hverdagen
gå hen og se på det.
Bogen kan også udvides med planter, dyre eller giftige planter børnene
ikke skal komme i nærheden af. Det er vigtigt at børnene også får en bevidsthed
om at man ikke kan bruge alle naturens produkter eller at man skal passe på
hvis man arbejder med dem som f.eks. brændenælder. De kan bruges til madlavning
men hvis man ikke bruger handsker brænder man sig.
Forløb saltdej
Forløbet kan laves imens man venter på at billederne fremkaldes og
bladene tørrer.
Ting der skal
bruges:
- Ting fra naturen, fotoapparat til dokumentation af aktiviteten, salt, mel, vand, kagerulle, bagepapir, vandfarver, pensel, vand, forklæder, træpind og knive
Pædagogens opgaver:
- Forberede saltdejen
- Tænde for ovnen
- Fremsætte, kagerulle, bagepapir, vandfarver, pensel, vand, forklæder, træpind, ting fra naturen og knive.
Forløb:
- Variation 1:Børnene får hver en klump saltdej som de skal ælte og forme til en kugle. Efterfølgende skal den rulles ud med kagerullen i ca. 1 cm tykkelse. Bladet bliver så lagt på den udrullede saltdej og skåret ud med en kniv.
- Variation 2:Børnene former ud af saltdej det de har fundet. Det kunne f.eks. være agern af et egetræ, en snegle mm.
Når saltdejen har været til bagning kan den farvelægges. Her kan børnene
arbejde med forskellige farver alt efter hvordan bladene i deres hukommelse er
lagret.
De saltdej elementer som blev produceret kan efterfølgende hænges op i
nogle grene på stuen hvor børnene kan vise hvad de har lavet. Desuden kan det være
med til at børnene reviderer deres farvevalg når man kommer længere hen i
efteråret.
Forskellige produkter fra naturen |
Saltdej som er rullet ud. |
Et blad bliver lagt på saltdejen |
Bladet bliver skåret ud med en kniv. |
Der laves et hul så man kan hænge det op. |
Færdig bagt ud af ovnen. |
Farvelagt i forskellige grønne og brunefarver. |
Overvejelser:
Nogle uger senere kan man gå ud igen og sammenligne de ny fundne
produkter med de ting man har produceret før. På den måde kan børnene
sammenligne og videreudvikle deres skema omkring blade, træer og
forskelligheden i naturen.
Refleksioner til saltdej:
Refleksioner til saltdej:
Som man kan se på billedet har jeg også prøvet at lave aftryk med blade men det virkede ikke så godt som jeg havde håbet. Det går bedst med grand da deres struktur er tykkere. Derfor valgte jeg at lave om på forløbet og skære og forme tingene i stedet for at lave aftryk.
Teori:
Med de to aktiviteter produceres noget nyt ud af naturens produkter. De
nye ting er det fælles tredje for børnene og voksende. Det fælles tredje
betegner en fælles oplevelse, interesse og arbejdsproces som to eller en gruppe
kan lave sammen. Opmærksomheden ligger ved det fælles tredje ikke på de
indbyrdes relationer men på noget der er ude for gruppen. Det fælles tredje er
med til at danne nye relationer og et godt samvær i gruppen. Derudover kan det
være med til at skabe rammer for den næste friluftstur. (Edlev 2008: 193)
Refleksion:
Bogen kan blive til det fælles tredje i det sociale samvær i
institutionen. Børnene kan sidde og invitere yngre børn i gruppen for at se
sammen med dem på det de har lavet og opdaget. Desuden har børnene, der har
været med til denne aktivitet, fået en fælles forståelsesrammer og interesse.
Børnene har også noget at vise frem når de bliver hentet i institutionen og kan
fortælle om det de har oplevet, lært og lavet.
Som allerede beskrevet under aktivitet fire er også det fysiologiske
stimuli i denne aktivitet. Børnene har været ude og lytte til naturen, de har set
på naturen, de har rørt og bevæget sig i naturen. Børnene kan dermed lære med
den sans de bedst har mulighed for at forarbejde svære og nye informationer.
Derudover bliver deres naturalistisk intelligens videre skærpet (se
aktivitet 1-3). Børnene arbejder med produkterne fra naturen som de har samlet
og iagttaget og kan dermed uddybe deres viden og faglighed omkring naturens
produkter.
Kilde
Litteratur:
Edlev L. T. (2008). Natur og miljø. København:
Munksgaard Danmark.
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen